Werken met de energie van het team

Hugues Van Espen is 15 jaar aan de slag bij Toyota Material Handling, waar hij een gevarieerde en internationale carrière uitbouwde. Het begon in 2003 bij het Europees hoofdkantoor in eigen land als marketingdirecteur. Na 10 jaar werd hij commercieel directeur Frankrijk voor Toyota Material Handling, om sinds november 2015 terug te keren naar België als Managing Director Toyota Material Handling Belux.

 

Eduard Coddé – Foto Benjamin Brolet

 

Als commercieel directeur Frankrijk stond hij voor een spannende periode met de fusie van het Toyota-netwerk (40 dealers en 40 jaar historiek) en BT (Building and Transport). In 2013 stond hij aan de wieg van Toyota France. “Ik heb gedurende mijn periode in Frankrijk veel enthousiasme mogen ervaren” blikt hij terug. “Het team telde onder meer een 100-tal verkopers en we realiseerden 300 miljoen euro omzet. In België zijn we met 220 medewerkers en totaliseerden we in 2017 een jaaromzet van 100 miljoen euro met BT als merk voor warehouse producten en Toyota als merk voor de rest”.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe thuis voor Toyota Material Handling Belux. De oude locatie in Wilrijk wordt in januari 2019 geruild voor een nieuwbouwcomplex in Willebroek, met ruime showroom en opleidingsfaciliteiten.

Markt in evolutie

De markt voor heftrucks is de laatste jaren flink gegroeid: van gemiddeld jaarlijks 12.000 stuks voor België naar ruim 15.000 stuks nu. “De snelle groei van de e-commerce en daarmee gepaard gaande toename aan warehouse-activiteiten, creëert logischerwijze een stijgende vraag naar onze oplossingen” verklaart Hugues Van Espen. “Een ander aspect is de toenemende automatisering van de warehouse-activiteiten, wat de vraag naar totaaloplossingen aanzwengelt. Wij zitten volop in de Industriële revolutie 4.0!”.

Automatisering en ‘connected’ zijn actuele sleutelwoorden. “De vlootbeheerders willen uit datastromen in real time informatie halen die toelaat hun investeringen te optimaliseren” licht Hugues Van Espen toe. “De trends in de logistieke sector maken dat er veel interims aan de slag zijn en fleetmanagers kunnen via de datastromen waken over verkeerd gebruik van het materieel, schade aan de heftrucks, maar ook beschadigingen aan goederen in behandeling. Nog een toepassing is het ontgrendelen van de heftruck volgens de door de gebruiker genoten opleiding”.

De logistieke sector moet flexibel kunnen inspelen op de vraag en dat maakt dat verhuur op korte termijn - 1 à 2 maanden - in België succesrijk is.

“De vlootverantwoordelijke ziet op zijn tablet of smartphone in real time de actuele toestand van zijn materieel en dat zelfs op meerdere locaties” verklaart Hugues Van Espen. “Het is aan ons om de beste keuze voor de klant te adviseren, hem te ontzorgen, want tijd is erg kostbaar. Onze producten moeten 100 % operationeel zijn en dat 24/24. Uitval wordt niet getolereerd”.

Li-ion-accu’s zijn al zeer belangrijk geworden en spelen een lange gebruiksduur en snelle laadtijd als troeven uit. Waar in België thermische heftrucks lange tijd goed waren voor de helft van de markt, is er nu een verschuiving naar 60 % aandeel voor elektrische aandrijving.

 

Breder werkingsterrein

“Er is een belangrijke transitie ingezet tussen verschillende sectoren” stelt Hugues Van Espen vast. “Het gaat niet langer alleen over heftrucks, maar over de inrichting van een volledig warehouse, inclusief rails, rekken, IT-netwerken en al dan niet geautomatiseerde heftrucks”. Dat alles terwijl er een nijpend tekort is aan technici met degelijke achtergrond en niveau.

 “Alles wordt complexer en veranderingen gebeuren tegelijkertijd, wat een grote impact heeft op het zaken doen” besluit Hugues Van Espen. “We mogen de traditionele business niet veronachtzamen en moeten ook oog hebben voor de nieuwste hightech toepassingen”.

 

 

"HR is de sleutel tot succes voor het bedrijf door visie om talent te vinden; motivatie, opleiding en stressmanagement om mensen aan boord te houden."

 

 

Leeftijd: 47 jaar

Statuut: Managing Director bij Toyota Material Handling

Opleiding: Handelsingenieur - universiteit Louvain La Neuve.

1e job: 1996 begonnen in verzekeringssector.

Hobby’s: hockey en de eerste fan van zijn twee kinderen.   

Droomwagen of -motor: niets specifiek, wel concepten als bv. Tesla, Renault Twizy of de Brusselse e-bike Cowboy.

Favoriete bestemming: Afrika en specifiek Rwanda; Japan; Schotland.

Favoriete drank: wijnen, in het bijzonder alle Franse wijnstreken.

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: Werken met de energie van de mensen die volgt uit het realiseren van projecten; blijven buiten de comfortzone durven te gaan; niet berusten en uitdagingen aandurven.

 

 

Dit artikel verscheen in Traxio Magazine nr. 185.