Goederenbehandeling

2015: Markt op topniveau. Recordjaar in magazijntrucks.

In 2015 kende de Belgische interne goederenbehandeling voor het 3de jaar op rij een groei. De heropleving die we zien sinds 2010, zet zich dus voort. In 2015 groeide de markt met zo’n 8% ten opzichte van 2014 en werd hiermee het op één na (2007) beste jaar ooit!

Twee trends bevestigen zich : de markt van de magazijntrucks stijgt sterker dan de heftrucks en bij de heftrucks groeit het aandeel van de elektrische verder ten overstaan van de thermische.

Heftrucks

In 2015 groeide de markt van de heftrucks met zo’n +7,5 % voor de elektrische heftrucks en +3,9 % voor de thermische. Dit brengt het totaal aantal verkochte heftrucks op 3465. Een kleine 200 meer dan vorig jaar. Net zoals in 2014 zien we verhoudingsgewijs weer meer elektrische dan thermische heftrucks. Dit jaar slaat de balans over in het voordeel van de elektrische heftrucks: zo’n 58% elektrische versus 42% thermische heftrucks. Op 2 trucks na kunnen we voor 2015 met 2005 verkochte elektrische heftrucks de beste marktprestatie ooit noteren. We kunnen dan ook stellen dat de trend van de laatste jaren zich in 2015 bevestigde.

Magazijntrucks

In een typisch distribiteursland als België, lijkt het logisch dat de magazijntrucks hun stijgende aandeel van de totale interne transportmarkt blijven bevestigen. 2015 overtreft echter alle verwachtingen: we noteren een groei van 9% of 6262 machines, bijna 500 trucks meer dan vorig jaar. Vooral de stijging van +29 % bij de stapelaars valt op. De stijging die we sinds 2010 opmeten, blijft zich duidelijk verderzetten, zodat we marktvolumes bereiken die hoger zijn dan vóór de crisis van 2009. Hiermee is 2015 een absoluut recordjaar voor de magazijntrucks.

De verwachtingen voor 2016?

2015 was een recordjaar en we hopen dat 2016 op hetzelfde elan verdergaat. Wanneer we naar de eerste 4 maanden kijken, dan lijkt dit ook zo te zijn. Een lichte stijging van de totale markt en de aangegeven trends die zich verder doorzetten. Sigma verwacht dan ook een interne transportmarkt die minstens hetzelfde niveau als het voorbije jaar zal evenaren.